Menu Zamknij

MALARSTWO PALETOWE

W cyklu Malarstwo Paletowe Jarosław Kukowski podejmuje intertekstualny i ironiczny dialog

Kukowski to artysta, który doskonale opanował tradycyjny warsztat. Jego wcześniejsze prace pokazywały mistrzowską technikę i precyzję. W Malarstwie Paletowym

paleta malarska
paleta malarska

W cyklu Malarstwo Paletowe Jarosław Kukowski podejmuje intertekstualny i ironiczny dialog z tradycją malarską oraz współczesnym dyskursem artystycznym, czyniąc z samego warsztatu – a raczej jego śladów – przedmiot konceptualnej konfrontacji. Znany z wirtuozerii technicznej oraz głębokiego zakorzenienia w klasycznej sztuce europejskiej, Kukowski w tym projekcie świadomie rezygnuje z iluzjonistycznego obrazowania, by zwrócić uwagę na to, co zwykle marginalizowane – narzędzia malarza, zużyte palety i pędzle, nośniki pigmentu, gestu i czasu.

malarstwo abstrakcja
Jarosław Kukowski „RGB Red”  wymiar wew.30x25cm, zew.54x49cm, technika własna na palecie

Umieszczone w ornamentalnych, niemal barokowych ramach pozostałości pracy artystycznej stają się obiektami kontemplacji i krytycznej refleksji. Jednakże – wbrew pierwszemu wrażeniu – artysta nie deprecjonuje sztuki współczesnej, lecz aktywnie uczestniczy w jej debacie, negocjując pozycję warsztatu malarskiego w rzeczywistości postkonceptualnej.

paleta malarska
Jarosław Kukowski „MP” , technika własna na palecie

To malarstwo nieco przewrotne, ironiczne, ale nie szydercze. Artysta nie krytykuje sztuki współczesnej – bierze udział w jej rozmowie, wchodząc w dialog ze współczesnym myśleniem o sztuce. Zadaje pytania: czym dziś jest obraz? Co zostaje, gdy obraz znika? Czy gest może zastąpić przedstawienie?

malarstwo abstrakcja
Jarosław Kukowski „MP” , technika własna na palecie

Kukowski nie eksponuje przypadkowych obiektów – każda paleta stanowi wysublimowaną, zamkniętą kompozycję, pełną wewnętrznych napięć, zróżnicowania faktur i harmonii chromatycznej. Ich barwność, lekka, nasycona, czyni z nich autonomiczne dzieła, mimo że pierwotnie miały charakter użytkowy. Paleta, jako zapis gestu, przekształca się w medium wyrażające emocję i refleksję. W ten sposób materia staje się ikoną, a ślad – reprezentacją.

malarstwo abstrakcja
Jarosław Kukowski „MP Black”  wymiar wew.30x25cm, zew.54x49cm, technika własna na palecie

To co miało pozostać na marginesie aktu twórczego, zostaje włączone w jego centrum. Gest artysty, wcześniej podporządkowany figurze, teraz sam staje się figurą – pełnoprawnym znakiem malarskiej obecności. Można powiedzieć za Jeanem-François Lyotardem, że mamy tu do czynienia z „sublime of the trace” – wzniosłością śladu, który przekracza swoją użytkowość i staje się czystym nośnikiem obecności artysty.

malarstwo abstrakcja
Jarosław Kukowski „MP”  wymiar wew.30x25cm, zew.54x49cm, technika własna na palecie

Palety, będące świadectwem aktu tworzenia, funkcjonują jako emblematy praxis artystycznej – cielesnego, powtarzalnego, lecz zarazem niepowtarzalnego kontaktu ręki artysty z materią. To ikonografia nieobecności obrazu, przywodząca na myśl zarówno ready-mades Duchampa, jak i postminimalistyczne ślady procesu u Richarda Serra czy Josepha Beuysa.

malarstwo abstrakcja
MP

Tytuł cyklu – Malarstwo Paletowe – zawiera w sobie przewrotną ironię. Jest to malarstwo bez malarstwa, obraz bez przedstawienia, kompozycja bez kompozycji. A jednak właśnie poprzez ten gest artysta wydobywa fundamentalne pytanie o status obrazu: czy to, co widzimy, jest jeszcze dziełem, czy tylko jego śladem? Czy gest malarski, sprowadzony do materii odpadowej, nie staje się zarazem czystszy, bardziej pierwotny, mniej obciążony estetyką?

malarstwo abstrakcja
MP

W cyklu Malarstwo Paletowe Jarosław Kukowski zaskakuje, rezygnując z klasycznego obrazu. Zamiast malowanych scen czy postaci, widzimy… palety. Prawdziwe, używane, bogato pokryte farbą, pełne śladów pracy. Umieszczone w ciężkich, ozdobnych ramach, wyglądają jak obrazy – i właśnie to jest tu kluczowe.

malarstwo abstrakcja
MP