Menu Zamknij

Seria Arrasy

Seria malarska „Arrasy” autorstwa Jarosława Kukowskiego to fascynujący przykład…

„Arrasy” Kompozycje z lotu ptaka – symbolika i przestrzeń malarska…


KOCIEWIE – Arras no. 1
140x100 cm, akryl, olej na płótnie
KOCIEWIE – Arras no. 1 140×100 cm, akryl, olej na płótnie

Seria malarska „Arrasy” autorstwa Jarosława Kukowskiego to wykonane na grubo tkanych tkaninach prace malarskie, z obfitą fakturą i intensywnymi, choć zharmonizowanymi kolorami. Obrazy te stawiają pytania o naturę samego malarstwa jako medium do wyrażania przestrzeni.

KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 6 70×100 cm, akryl, olej na płótnie

Słowo „arrasy” przywołuje w kontekście tej serii obrazy związane z wielką tradycją europejskiego rzemiosła artystycznego, szczególnie średniowiecznymi i renesansowymi tkaninami dekoracyjnymi, które były istotnym elementem artystycznym i kulturowym w Europie. Arrasy, tkaniny o misternie wykonanych wzorach, odgrywały rolę zarówno dekoracyjną, jak i symboliczną, często opowiadając historie biblijne lub mitologiczne. 


KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 270×100 cm, akryl, olej na płótnie

W obrazie Kukowskiego słowo to staje się metaforą, wskazując na skomplikowaną strukturę malarską, na intensywność kolorów, fakturę oraz rytmiczność kompozycji, które są charakterystyczne dla tradycji tkania, ale także dla samego malarstwa. Kukowski, odnajdując pomiędzy tkaniną a farbą podobieństwa, przenosi ideę „arrasu” na nowoczesne płótno, które jest przestrzenią współczesnych poszukiwań artystycznych, w której motywy estetyczne dawnej sztuki zostają zreinterpretowane przez gest i materiał malarski.

KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 3 70×100 cm, akryl, olej na płótnie

Obrazy Kukowskiego z serii „Arrasy” charakteryzują się szczególną kompozycją, która przywołuje perspektywę „z lotu ptaka”. To widok z góry, który z jednej strony oferuje dystans, a z drugiej – sprzyja kontemplacji nad całością obrazu. Układ kompozycyjny, złożony z dynamicznych, lecz zharmonizowanych barwnych plam, nawiązuje do ogólnej zasady, jaką są tradycyjne arrasy, gdzie wzory tkanin, mimo swojej zdobności, miały formę spójną, pełną rytmu i porządku.

KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 4 70×100 cm, akryl, olej na płótnie

Perspektywa „z lotu ptaka” daje wrażenie zbliżenia do abstrakcyjnych kompozycji, które mogą przywoływać obrazy naturalnego świata – krajobrazy, które widzimy z pewnego oddalenia, z dystansu. Kukowski wprowadza nas do przestrzeni, która jest z jednej strony pełna spokoju i harmonii, a z drugiej – intensywności i napięcia. Kompozycje te nie tylko przywołują klasyczne motywy, ale także prowadzą nas do rozważań o naturze postrzegania. Obrazy te, podobnie jak w dziełach dawnych mistrzów, mają w sobie coś z kontemplacyjnej siły, którą łatwo odczytać w symbolice kolorów, faktur, oraz układu formalnego.

KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 5 70×100 cm, akryl, olej na płótnie

Jednym z kluczowych elementów serii „Arrasy” jest faktura malarska, która zdominowała obrazy artysty. Gruba warstwa farby, nakładana w sposób ekspresyjny i pełen napięcia, jest równocześnie częścią estetyki „zmysłowego malarstwa”. W tym kontekście farba nie jest tylko środkiem wyrazu, ale także elementem oddziałującym na odbiorcę na poziomie dotykowym. Faktura, która w innych seriach artysty mogła pełnić rolę tła, w „Arrasach” staje się jednym z głównych narzędzi komunikacji. Jest to powrót do materialności samego obrazu, do jego fizycznej obecności, która w malarstwie Kukowskiego wyraża się w intensywności koloru i pełnej wibracji farby. W tym kontekście, obrazy te można interpretować jako próbę uchwycenia nie tylko obrazu, ale także „czucia” obrazu, dotyku zmysłowego.

KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 7 70×100 cm, akryl, olej na płótnie

Bogata faktura malarska, uzyskana poprzez nałożenie grubej warstwy farby na płótno, nadaje powierzchni reliefowy charakter, potęgując wrażenie głębi i ruchu. Kukowski, czerpiąc inspirację z tradycji dawnych mistrzów, reinterpretuje ideę jako medium opowieści, tworząc współczesną tapiserię emocji i refleksji.

KOCIEWIE – Arras no. 1
70100 cm, akryl, olej na płótnie
Arras no. 8 70×100 cm, akryl, olej na płótnie

Kukowski, mimo obecności w dialogu ze współczesnym malarstwem, nie rezygnuje z refleksji nad historią sztuki. Seria „Arrasy” jest także odpowiedzią na pytanie o status malarstwa w XXI wieku – jak, biorąc pod uwagę historię sztuki, odczytywać obraz we współczesnym kontekście, gdzie technologia i media cyfrowe często dominują nad tradycyjnym warsztatem malarskim.